Gå videre til hovedindholdet

Anvendelse af IT- værktøjer til at skabe transfer


Bloggen som overordnet refleksions-værktøj mellem teori og praksis!
For at fremme transfer i undervisningen vil jeg fremadrettet prøve ved hovedforløbets start at introducere bloggen, som eleverne skal bruge over hele forløbet. før under og efter samt imellem skoleophold.

Jeg ser bloggen som et langsigtet værktøj, der kan samle hele deres forløb i en samlet blog der omhandler deres indkøbs-univers. Bloggen er et individuelt men kan samle elevens oplevelser og udfordringer i et interaktivt univers. Hermed skabes der transfer på tværs af de mangeartede virksomheder.

Det er min tanke at bloggen skal bruges dels som et refleksions-redskab, men også som et notatforum hvor eleverne løbende har hands-on med undervisningen. Bloggen er et fleksibelt medie der kan til-gås når eleverne i en stille stund kan reflektere over det lærte og koblingen mellem teori og praksis.

Jeg ser bloggen som et værktøj der samtidig bruges som vidensdelings-værktøj hvor eleverne kan inspirerer  hinanden til løbende aktivt at bidrage igennem hele forløbet.

Når eleverne er på arbejdspladsen vil bloggen også kunne fungere som et forum, hvor man som aktiv studerende kan dele problemstillinger, aha oplevelser og succesoplevelser med de medstuderende.

Som informationsredskab 
En teoretisk model bliver præsenteret ved hjælp af en video.Videoen kan til-gås og ses lige så ofte der er brug for det. Dette kan ydermere også bidrage til differentiering.

Som interaktionsredskab 
Eleverne bruger google docs for at samskrive og integrere deres viden og forståelse i et praksisfællesskab, hvor modellen forsøges forstået. En gruppe samarbejder om at forstå modellen ud fra et teoretisk synspunkt!

Som konstruktionsredskab
Eleverne laver en video på you-tube eller som screen-cast-omatic, hvor modellen bliver sat ind i en praktisk virkelighed. Der er fokus på hvordan det praktiske bliver koblet sammen med det praktiske.

Identiske elemnter
Udmyntes i en case der skal fremlægges på klassen. Eleverne vælger selv om de vil fremlægge "live" eller lave en videofremlæggelse. Modellen og fremlæggelse af forskellige praktiske eksempler bliver gennemgået og det styrker repetition og kan gavne transfer, her nærtransfer.





Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Tanker om differentiering - 3 undervisningsgang

I forhold til differentiering kan det være en god ide at bruge video i forhold til en metode til at differentiere det stof som kan være udfordrende for flere elever. Jeg vil derfor i kommende undervisningspraksis bruge videoer i form af screen-cast-omatic i forhold til præsentation af teoretiske modeller. Det er kontinuerligt en stor udfordring  for eleverne at begribe, forstå og anvende de teoretiske modeller. På hovedforløbet er der meget fokus på transfer begrebet og nærmest et krav om at modellerne kan blive brugt og anvendt i de respektive virksomheder. I koblingen mellem teori og praksis bliver teorimodellen brugt til at forbinde den teoretiske verden med den praktiske verden. Jeg er i denne forbindelse optaget af Klafkis tanker omkring kategorial dannelse henholdsvis material og formal dannelsesteori. " Virkeligheden som den forstås i det faglige indhold og elevens personlige livserfaring. Når eleven har teoretisk og praktisk forståelse åbner han/hun sig mod Præ