Gå videre til hovedindholdet

5 undervisningsgang - Digitek, transfer og samarbjede

Vi taler om transfer som et kompliceret begreb der afhænger af afgørende faktorer.

Vi har talt om de 3 transferfaktorer som knytter sig til dels eleven, undervisningen og arbejdspladsen
Hvem har ansvaret for transfer og læreprocesser?


Alle 3 faktorer i samspil har betydning for om der er plads og rum for transfer.

Vi arbejder en del med koblingen mellem teori og praksis. I undervisningen arbejder vi aktivt med cases hvor teori og praksis udgør transfer i undervisningsrummet. nærtransfer.

Vi arbejder også med virksomhedsbesøg hvor virksomheden eksempelvis taler om indkøb i forhold til relevante forhandlingsmetoder osv. CSR i virksomheden, konkurrenter osv. Man flytter skolen ud i virksomheden.

Vi har lige haft forsvarsministeriet inde og holde foredrag om indkøb i den offentlige sektor, herunder SKI, rammeaftaler osv. i undervisningsrummet. Man flytter virksomheden ind i klasselokalet

vi går i dybden med nær og fjern transfer

Fjerntransfer - rummer den generalle tilgang
nærtransfer - rummer den specifikke tilgang

nærtransfer kinemaster overfor I- movie

Fjerntransfer - hvad er principperne bag kinemaster og hvorfor skal jeg trykke her.

Undervisningsprocesser overfor oplæringsprocesser, lærer kontra oplærer.





Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Anvendelse af IT- værktøjer til at skabe transfer

Bloggen som overordnet refleksions-værktøj mellem teori og praksis! For at fremme transfer i undervisningen vil jeg fremadrettet prøve ved hovedforløbets start at introducere bloggen, som eleverne skal bruge over hele forløbet. før under og efter samt imellem skoleophold. Jeg ser bloggen som et langsigtet værktøj, der kan samle hele deres forløb i en samlet blog der omhandler deres indkøbs-univers. Bloggen er et individuelt men kan samle elevens oplevelser og udfordringer i et interaktivt univers. Hermed skabes der transfer på tværs af de mangeartede virksomheder. Det er min tanke at bloggen skal bruges dels som et refleksions-redskab, men også som et notatforum hvor eleverne løbende har hands-on med undervisningen. Bloggen er et fleksibelt medie der kan til-gås når eleverne i en stille stund kan reflektere over det lærte og koblingen mellem teori og praksis. Jeg ser bloggen som et værktøj der samtidig bruges som vidensdelings-værktøj hvor eleverne kan inspirerer  hinanden til

Tanker om differentiering - 3 undervisningsgang

I forhold til differentiering kan det være en god ide at bruge video i forhold til en metode til at differentiere det stof som kan være udfordrende for flere elever. Jeg vil derfor i kommende undervisningspraksis bruge videoer i form af screen-cast-omatic i forhold til præsentation af teoretiske modeller. Det er kontinuerligt en stor udfordring  for eleverne at begribe, forstå og anvende de teoretiske modeller. På hovedforløbet er der meget fokus på transfer begrebet og nærmest et krav om at modellerne kan blive brugt og anvendt i de respektive virksomheder. I koblingen mellem teori og praksis bliver teorimodellen brugt til at forbinde den teoretiske verden med den praktiske verden. Jeg er i denne forbindelse optaget af Klafkis tanker omkring kategorial dannelse henholdsvis material og formal dannelsesteori. " Virkeligheden som den forstås i det faglige indhold og elevens personlige livserfaring. Når eleven har teoretisk og praktisk forståelse åbner han/hun sig mod Præ