Gå videre til hovedindholdet

En læringsteoretisk problemstilling

Beskriv casen
En problemstilling fra min hverdag, kunne være at indkøbseleverne, har svært ved at sætte sig udenfor deres egen virksomheder.

Elverne er udfordret af kun at se verden indefra, udfra deres egen virkelighed, og har svært ved at åbne udsynet overfor indkøb i andre virksomheder eller instanser.

Hvordan kan jeg motivere eleverne til at åbne deres verdensbillede op så eleverne bedre kan visualisere og blive inspireret af de andre elevers virksomheder og forstå indkøb som en proces der antager mange forskellige former. Min erfaring er læringen netop opstår i spændingsfeltet mellem egne og fælles erfaringer. I at forstå indkøbet som en holistsik og foranderlig størrelse.

Hvad vil du undersøge
Hvad skyldes denne store fokus på egne virksomheder? Hvad kan jeg gøre for at motivere eleverne til at hoppe op i helikopterne og udvide deres horisont og perspektiv, samt motivere dem til at blive inspireret til at se indkøb som en proces der har mange forskellige former.

Hvorfor
Min erfaring er at læring netop opstår i spændingsfeltet mellem egne og fælles erfaring og giver dermed en bred indgang til faget. Skoleopholdene skal selvfølgelig styrke den enkelte elev, men samtidig give eleverne et perspektiv, både når vi taler lokalt, nationalt og globalt.

Hvordan vil du gøre det, metode
Jeg vil undersøge hvordan mit materiale kan opdateres ved hjælp af større elevinvolvering i forhold til eksempel til videoptagelser fra egne virksomheder.


Kommentarer

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Anvendelse af IT- værktøjer til at skabe transfer

Bloggen som overordnet refleksions-værktøj mellem teori og praksis! For at fremme transfer i undervisningen vil jeg fremadrettet prøve ved hovedforløbets start at introducere bloggen, som eleverne skal bruge over hele forløbet. før under og efter samt imellem skoleophold. Jeg ser bloggen som et langsigtet værktøj, der kan samle hele deres forløb i en samlet blog der omhandler deres indkøbs-univers. Bloggen er et individuelt men kan samle elevens oplevelser og udfordringer i et interaktivt univers. Hermed skabes der transfer på tværs af de mangeartede virksomheder. Det er min tanke at bloggen skal bruges dels som et refleksions-redskab, men også som et notatforum hvor eleverne løbende har hands-on med undervisningen. Bloggen er et fleksibelt medie der kan til-gås når eleverne i en stille stund kan reflektere over det lærte og koblingen mellem teori og praksis. Jeg ser bloggen som et værktøj der samtidig bruges som vidensdelings-værktøj hvor eleverne kan inspirerer  hinanden til

Tanker om differentiering - 3 undervisningsgang

I forhold til differentiering kan det være en god ide at bruge video i forhold til en metode til at differentiere det stof som kan være udfordrende for flere elever. Jeg vil derfor i kommende undervisningspraksis bruge videoer i form af screen-cast-omatic i forhold til præsentation af teoretiske modeller. Det er kontinuerligt en stor udfordring  for eleverne at begribe, forstå og anvende de teoretiske modeller. På hovedforløbet er der meget fokus på transfer begrebet og nærmest et krav om at modellerne kan blive brugt og anvendt i de respektive virksomheder. I koblingen mellem teori og praksis bliver teorimodellen brugt til at forbinde den teoretiske verden med den praktiske verden. Jeg er i denne forbindelse optaget af Klafkis tanker omkring kategorial dannelse henholdsvis material og formal dannelsesteori. " Virkeligheden som den forstås i det faglige indhold og elevens personlige livserfaring. Når eleven har teoretisk og praktisk forståelse åbner han/hun sig mod Præ